Jak číst a správně vytvořit QR kód?

QR kód

Že tak úplně nechápete význam a logiku černobílého čtverečku s množstvím obdélníků a černých bodů, ze kterého na první pohled nic moc nevyčtete? Nezoufejte! Rozhodně nejste sami. Na druhou stranu je ale dobré, pokud se o této technologii, nabízející nespočet moderních možností, dozvíte alespoň nezbytné minimum. Jak správně QR kód číst a vytvářet ho? Čtěte dál a dozvíte se to.

Historie a princip QR kódů

Rok 1994, Japonsko, potažmo dceřiná firma Toyoty –  Denso Wave představila světu vůbec první QR kód, jehož zkratka pochází z anglického označení Quick Response (Rychlá reakce / odpověď). Je zajímavé, že tento kód prapůvodně sloužil ke kontrole a sledování automobilových dílů v průběhu výrobního procesu a jeho objevitelé pravděpodobně ani netušili, že tímhle vynálezem rozpoutají pravé a nefalšované celosvětové šílenství.

Ale abychom nikomu neupírali zásluhy, musíme zmínit, že prapůvodce QR kódu nám byl znám ještě o pár let dříve a jeho kořeny jsou spjaty s tradičním čárovým kódem, který spatřil světlo světa už v roce 1949. Jeden z jeho duchovních otců - Bernie Silver totiž v obchodě, který denně navštěvoval, zaslechl povzdechnutí jednoho z jeho zaměstnanců, který toužil po možnostech automatizovaného čtení cen z produktů a to Berniemu vnuklo nápad!

Co takhle vymyslet řešení, které by fungovalo na podobném principu jako morseovka a informace by zaznamenávalo za pomocí různě dlouhých čar? Jeden nápad střídal druhý a po sérii pokusů a omylů vznikl čárový kód, tak, jak jej známe z dnešní doby. Možná vás ale napadá otázka, proč Denso Wave v roce 1994 nepoužil ke sledování automobilových dílů již vynalezený a zavedený čárový kód a přišel s novým QR kódem? Odpověď je poněkud komplikovanější.

(ne)omezenost QR kódu

Zásadním důvodem, proč technologové z firmy Denso Wave přišli s nápadem inovativního QR kódu byla nedostatečná kapacita klasického čárového kódu. Ten jim totiž umožnil zaznamenat pouze cca 20 tisíc číslic a žádné další znaky, což bylo pro firmu dosti omezující. Moderní QR kód může dnes již obsahovat tisíce znaků, není omezen výlučně na číslice, lze jej snadno dekódovat a pracuje též s korekcí chyb.

Od samotného vynálezu QR kódu, až po jeho rozšíření do současné podoby však uplynulo mnoho let. Vychytávka, která původně sloužila k označování vyrobených součástek, se do podvědomí široké veřejnosti dostala až v roce 2002. Právě tehdy totiž japonské vývojáře napadlo využít fotoaparáty chytrých mobilních telefonů jako scannery QR kódů, což se později ukázalo jako dobrý tah.

Absolutní boom ovšem přišel ještě o něco později. S nástupem smarthphonů, tabletů a dalších chytrých elektronických zařízení, stoupala také popularita QR kódů, které v sobě mohly nést prakticky jakoukoli informaci. Použití těchto kódů je velmi široké, velké oblibě se však nyní těší zejména ve sféře marketingu. Něco nám ale dává tušit, že zlatá éra QR kódu nás teprve čeká.

K čemu jsou QR kódy dobré?

Do QR kódu lze umístit prakticky jakoukoli informaci bez diakritiky. Nejčastěji se zde ale objevuje:

  • Webová adresa nebo přesměrování na předurčenou URL 
  • E-mail
  • Kontaktní informace
  • Odeslání předdefinované SMS zprávy nebo MMS
  • Poznámka, která se automaticky uloží do mobilního kalendáře
  • GPS souřadnice, které je možno automaticky uložit do navigace
  • Údaje o plánované události

Součástí QR kódů mohou být prakticky stovky až tisíce znaků textu (včetně HTML) nebo další strukturovaná data, která si prostřednictvím zařízení a aplikace jednoduše zobrazíte. Výjimkou nejsou ani QR kódy, které vás po načtení telefonicky spojí s vybranou osobou nebo za vás provedou platební příkaz v bance.

Jak QR kód vypadá?

Informace v QR kódech jsou kódovány za pomocí černých a bílých čtverečků, které jsou uspořádány do matice. Její velikost může být různá a odvíjí se především od množství informací, které jsou v ní uloženy. Nejmenší QR kódy mají velikost 21x21 bodů, ty největší pak 177x177 bodů. Celkem je možno tento kód vytvořit ve 40 různě velkých variantách.

Do QR kódu můžete zapsat klasické znaky, ale i číslice či dokonce japonské znaky kandži. Jen pro představu zmíníme, že číslic v největším QR kódu může být rovných 7 089, při kombinaci písmen a číslic se jeho kapacita snižuje na 4296 znaků. Pokud byste do kódu chtěli zaznamenat 8-bitová data, pak je kapacita ještě nižší a činí 2 953 znaků. U japonských znaků kandži se jich do QR kódu nevleze víc než 1 817.

Čteme QR kódy

Pravděpodobně jste si už udělali obrázek o tom, co může takový QR kód skrývat. Pokud jej ale zahlédnete na stránkách časopisu, billboardu nebo na tričku, (které si zamilovali zejména nenapravitelní ajťáci a moderní geekové), asi z něho příliš moudří nebudete. Abyste si totiž přečetli informaci, kterou skrývá, potřebujete k tomu chytré zařízení (mobilní telefon nebo tablet s kamerou) a odpovídající aplikaci. My jsme vybrali třeba následující:

Pokud nemáte mobil nebo tablet s kamerou a aplikací, neklesejte na mysli. Ani vám nezůstanou taje QR kódů navždy zapovězeny. Jednoduše obrázek QR kódu nahrajete do některé z následujících webových služeb či aplikací a ta jej za vás přečte.

Chci QR kód vytvořit! Jak na to?

Stejně jako ke čtení, i k vytváření QR kódu budete potřebovat speciální aplikaci. Aplikací je dnes už ale nepřeberné množství a nutno zmínit, že takový kód díky nim dokáže vytvořit i naprostý amatér, které o téhle problematice nemá nejmenší páru.

Tvorbu QR kódu si můžete vyzkoušet třeba na webu goqr.me, kde si zvolíte jeden ze 4 různých typů obsahu (URL adresa, prostý text, telefonní číslo nebo SMS). Dalším povedeným generátor najdete také na webu http://zxing.appspot.com/generator/. QR kód si ale online vytvoříte také na webových stránkách qrcode.kaywa.com a tuto možnost nabízí i samotný Google.

Z dalších generátorů si zaslouží zmínku třeba:

Tak jak jste na tom? Můžete se nám vlastnoručně vytvořeným QR kódem pochlubit nebo sdílíte názor jeho odpůrců, kteří tvrdí, že takový kód je naprostá zbytečnost a ztráta času? Podělte se s námi o svůj názor v komentářích pod tímto článkem. 

Průměr: 3.7 (3 votes)


Poslat nový komentář
Obsah tohoto pole je soukromý a nebude veřejně zobrazen.
CAPTCHA
Toto je spamová ochrana. Prosím věnujte ji plnou pozornost.