Umístění čidel u fan monitorů

Již nějakou dobu mě zajímá overclocking a věci jemu příbuzné. S tím právě souvisí všelijaké fan monitory a regulátory. Je mi jasné, jak fungují atd., ale nikde jsem se zatím nedočetl, kam je nejlepší umístit čidla teplot. Na jakých místech jsou nejpřesnější výsledky? Taky by mě zajímalo, jak se například zapojují do regulátoru větráčky od grafických karet. D9ky za odpověď

Obrázek uživatele Tomáš Bohuněk

kam to dát je otázka.. nejvyšší teplota je přímo na povrchu každého čipu.. pak je největší teplota směrem co nejblíže právě k tomuto místu na chladiči.. jenže přes žebra se ta těžko dostaneš. co je ale podstatné je ne tam to čidlo jen tak opřít, je třeba jej, stejně jako chladič a čip, propojit teplovodivou pastou v co nejmenší vrstvě.. jinak nedosáhneš jakkoliv přesného měření..

podstatné ale je, že většina takového hardwaru má čidla v sobě, tedy přímo v čipu.. procesor a grafika určitě..

co se regulátorů týče, pokud se jedná pouze o monitor, je třeba připojit zdrojový kabel na místo, kde je připojen fan a ten pak přiopjit do vývodu stejného měřáku.. ale pouze zjišťuje, jaké má fan otáčky a k tomu je třeba fan, co má 3 a více vodičů..
pokud je to regulátor, tak se fan připojuje přímo do příslušného konkeotru na regulátoru, který je napojen na zdroj nejspíše molex 4pinem..

Obrázek uživatele Ripp3r

Přepokládám, že se rychlost větráků mění pouze změnou velikostí napětí, takže připojení do reguálotru je logické.

K těm čidlům... Když už bych chtěl tyto monitory teplot a regulátory rychlostí větráku použít, bylo by to s kvalitnějším větráním. Jak tak koukám na nové větráky na sockety AM3, 1156 a 1366, jsou konstruované na tento účel dobře, protože jsou dost vysoké. Takže nejlepší místo pro čidlo by bylo například na boku plošky, která se dotýká procesoru? A kde jsou umístěna čidla, která jsou integrovaná na základní desce? Předpokládám, že ta budou nejpřesnější, ale asi žádný monitor ani controler s těmito čidly nijak nespolupracuje...

Obrázek uživatele Tomáš Bohuněk

ano, změnou napětí.. ale bacha.. většina regulátorů umí jen 5-12V (fany na menších grafikách jedou navíc jen na 5V) ale neumí vypnout.. hledáš regulátor co umí 0, 5-12V

co se těch senzorů týče, záleží zejména na jejich velikosti..
parádní cooler je Arctic Cooling Freezer Xtreme rev2 (padne na všecky sockety, ale má trochu náročnější (napoprvé) montáž u AM3).. má i dobré místo na patici, pro umístění senzoru, ale záleží na jeho velikosti.. většinou ty senzory, co jsem zatím viděl, mají odchylku i v řádu desítek °C, protože prostě nejsou dostatečně kontaktní, jsou jen "opřené"..

senzory procáku a grafiky jsou přímo v čipech, případně na "lepších" grafikách jsou i na napájecích částech.. na základní desce bývají nejčastěji v severním můstku čipsetu.. všecky tyto senzory jsou (ne vždy korektně) detekovány mnoha programy, Everest Home, GPUz, CPUz, SpeedFan,.. kde se dají teploty aktuálně číst.. MSi Afterburner v kombinaci s Kombustorem umí tvořit i graf teploty grafiky..

Obrázek uživatele Ripp3r

Takže tyhle různé hardwarové měřáky bys nedoporučoval?

Obrázek uživatele Tomáš Bohuněk

pokud se jedná o ty levné "hračky" a "blbůstky", tak ne.. jejich nepřesnost je velice závislá na kvalitě kontaktu s měřenou částí..

leda by jsi sehnal nějaký opravdu profi regulátor/monitor.. samozřejmě jako orientační je to skvělé.. ale overclockeři (přetaktovči) používají počítač většinou kompletně rozebraný a vše měří laserovým teploměrem.. to je ale trocu jiná celnová relace, nejspíš..

Obrázek uživatele Ripp3r

OK, děkuji za pomoc :) V budoucnu plánuju stavět počítač. Žadnej extra overclocker nejsem, ale i5 a i7 jako by k tomu přímo vybízely :D, takže aspoň trochu zvýšit výkon bych chtěl... Šlo mi jenom o to, abych věděl, zda se to vyplatí nebo ne, protože s tímto HW nemám žádné zkušnosti.

Obrázek uživatele Tomáš Bohuněk

pokud chceš taktovat, platforma AMD je k tomu výhodnější, protože nabízí procesory Black Edition, cenově mnohem výhodnější než konkurenční Extreme - obojí totiž mají odemčený násobič a větší možnosti taktování..pokud koupíš neextrémní a navíc nebudeš mít nějakou fakt drahou a novou desk, tak si moc i5 ani i7 nevytaktuješ.. co se zisku výkonu týče, právě díky těmto "nedohům" tě stejný výkon, ať už bude jakýkoliv, vyjde od AMD levněji.. tedy hlavně na hry, na výpočty bude Intel lepší, ale taky jak kde

Obrázek uživatele Ripp3r

Osobně právě dost řeším dilema AMD vs. Intel. Od AMD mám dost rád grafické karty, které jsou výkonově srovnatelné či občas i výkonější, než ty od nVidie a zároveň jsou i levnější. Jediné, co je nevýhodou je absence PhysX, který si nVidia přivlastnila.

U procesorů to už je horší. U obou značek jsou jak kladné, tak záporné stránky. Mám raději Intel, protože procesory od této společnosti používám prakticky celý život a AMD jsem nikdy neměl. Od kamaráda jsem slyšel, že i7 se dobře taktují, nevím, co je na tom pravdy (osobně jsem to neviděl). AMD má zase náskok s šestijádry, která jsou cenově srovnatelná se čtyřjádry bez HT (čtyřjádrové i5 bez grafické karty). Stejně tak vím, že budoucí šestijádra od Intelu i9 budou nechutně drahá, takže v poměru cena/výkon jednoznačně vítězí AMD.

Jestli se tedy dají AMD procesory lépe taktovat, je jasné, že by bylo pro mne lepší postavit PC kompletně na platformě AMD. Jediná nevýhoda je, že AMD nemá Phenomy II X6 v black edition...

Obrázek uživatele petapl

AMD se nejlépe taktuje v Black edition a za sebe můžu říct,že AMD používám celý život a jsou perfektní :D

Obrázek uživatele Tomáš Bohuněk

no i ty bez BE se dají dobře taktovat, ale to chceš kompa jen na taktování, nebo na nějaký účel? třeba hry? na to nemá šesijádro smysl.. a ani procesor Intel..

jinak abych tě troochu zreguloval :P AMD/ATi jsou momentálně tak trochu bezkonkurenční..

jak jsi sám řekl, cenově je ten x6 srovnatelný s i5 750, ale výkonově (v aplikacích, která umí použít 6 jader) je za Core i7 920, což je virtuální osmijádro.. cenově se o stejném ale mluvit nedá :) pokud budeš chít, vysvětlím ti, proč tomu tak je..

celkově AMD jako herní platforma je a vždy bylo lepší.. platíš navíc jen za procesor (a ne grafiku v i3/i5), jehož architektura je pro hry vhodnějšíl.. Intel byl a je a bude výpočetní procesor s velkou pamětí.. a velkou cenou.. ty šestijádra Intelu nebudou pod 25 000, ale Intel byl zaskočen výkonem AMD Phenom II X6 a rozhodl se zapracovat i na nějakém slabším, proslýchá se, že by měl být pod 15 000.. za to máš dvouprocesorovou desku a dvě šestijádra AMD na ní.. o výkonu netřeba diskutovat.. Intel si je své síly vědom a cenou se moc nezabýtá, lidi ten procesor buď potřebují (jsou ochotni si za každou ušetřenou sekundu, aby profesně měli jen to nejvýkonnější, připlatit i statisíce), nebo jsou na to naučeni z dob, kdy Intel zařídil pár podvodů a výrobci zejména notebooků AMD vůbec nesměli použít.. tak se na trhu objevily jen Core2 Dua a stal se z toho silný název, který pod extrémním předražením neustále prodává.. no řekni, zda E8600 se může výkonově rovnat jakémukoliv jinému stejně drahému procesoru, ba i polovičnímu Phenomu II X4 965? jsou to nejpředraženější procesory a staré, ale stále jdou na dračku, při své marži přes 80%.. celková marže Intelu na produktech je nuvěřitelných 68%, tzn 68% z toho, co Intel vydělá, je přeplatek, zbytek jsou opravdové náklady na výrobu.. samozřejmě z marží se Intel financuje, ale v případě, že vydělá 12mld dolarů ročně má na zaplacení sebe sama přes 7mld a z toho mu 3mld zbydou jako zisk..

co se grafik týče, kolem novinky GTX460 zatím moc nevíme.. jen to, že je konečně trochu konkurenceschopná, ale proč kupovat něco "konkurenceschopného", když na nabídce ATi nevydím v celém cenovém prostoru jedinou slabinu (ano, pár jich bude, ale k těm se nedostaneme).. snad jen ovladače trochu haraší.. navíc ATi je prostě ATi.. firma prťavá, přesto uvedla DX11 brutálně výkonnou a úspornou, pokročilou a technologiemi nabitou grafiku o pul roku dříve, než "leader na poli zobrazovacích technologiích", společnost nVidia, která doté doby, jista si svým postavením, jen přejmenovávala a nic nového.. a teď předvedla nové, které stálo zaprd, Fermi.. ani GTX460 neumí to, co ATi, mimojiné že (a to hodně lidí ocení), neumí připojit více, jak dva monitory na jednu kartu.. ATi ji umí až dvanác na grafice stejě drahé (HD5970 eyefinity12), jako dvě nVidia GTX480v SLi, které jen ve dvojici umí tři.. celé je to mnohem komplikovanější, ale pravdou je, že nVidia momentálně drží při životě jen PhysX, kteý lidi zmentálněl a kvuli kterému je kupují, i když jim je to nanic.. her s tím je pár a navíc PhysX nepřináší skoro nic zajimavého.. střepy, semtam prostřelenou vlajku a zlomenou nohu u stolu a mlhu a vlající kabát, a to je vše.. zbytek hry je stejně dementní, jako u každé jiné, tedy že umělá inteligence je totálně pitomá atd a skoro nic jiného přes PhysX akcelerováno není, rptože to ani PhysX neumí.. co je platné, že PhysX umí simluovat fluidní kapalinu, když více jako milion částic (ve výsledku cca 50 kubíků vody) je pro ni maximum, ale ve hře se často vyskytují moře.. tam stejně voda neni akcelerovaná.. a v kbeliku u baráku fakt vodu s PhysX mít nemusím :) samozřejmě máme jiný způsob tvorby vody, ale ta není tak kvalitní.. defacto skoro všechyn simlace, které PhysX umí, jsou použitelné jen "samotné", ale jak je na svéně více stejných, nebo dokonce celá scéna jedné mapy, už dochází grafice dech.. problém je v tom, že nvidia PhysX nevyvíjí skro vůbec, a protože vývojáři na něj za ty peníze dlabou a tak ho nVidia jen do her, kde uzná za vhodné, narve.. zároveň tam udělá paseku takovou, že každá taková hra na ATi běhá, nejspíš záměrně, hůř, než je tomu u her, kterých se nVidia nedotkla.. vtipníé je, že hry, na kterých pracuje ATi opakem netrpí..

už z principu a chování společnosti nVidia ji nemam rád, ať už by vyrobila sebelepší grafiku, kterou stejně zatím nevyrobila, jen o ní stále mluví.. doby GF 8800 GTX jsou dávno pasé..

Obrázek uživatele Ripp3r

Souhlasím s cenami C2D, která by se IMHO už vůbec neměla prodávat a měla by je nahradit i3ky popřípadě i5ky s grafikou a dvěmi jádry. Stejně tak se mi nelíbí, jak Intel dělá guláš v označování procesorů... A u notebooků je ještě větší. Tam by mělo být logické, že procesory i7 jsou nejvyšší, i5 střední a i3 nižší třída. Problém je v tom, že nejnižší modely i7čky v noteboocích jsou dvoujádrové a výkonově jsem často ještě horší než některá C2D v noteboocích. Je sice pravda, že nespotřebují tolik "paliva", ale tyto procesory si myslím by se neměly "honosit značkou i7". Ve výsledku vznikne guláš, u kterého si uživatel myslí, že kupuje i7 podobný těm v normálních PC, ale přitom dostane jenom C2D, který míň žere (nehledě na to, že nejslabší i7 do notebooků jsou postaveny na 64nm architektuře...).

Ale jak říkám, zase jsem nikdy s Intelem problémy neměl a proto ho "preferuji". S AMD mám zase velmí dobré zkušenosti co se týče grafických karet. Pamatuji si, že dříve ATI vévodilo s řadou 9xxx a nVidia na ně koukala hodně sdola. Zlom přišel se všemi milovanou 6600, které se nastolila konkurence v podobě x1600 a později skvělou x1900. Asi to není tak zřejmé, ale nVidia měla štěstí v době vydání Crysis, protože se svou 8čkovou řadou byla v této hře "nejschopnější" a to jí vyneslo na výsluní a nynější pozice pouze "parazituje" na úspěchu 8800GTX a GT (pro uživatele s menším rozpočtem). Proto radši volím ATI/AMD - měla skoro vždycky navrch, ale měla méně štěstí, nVidii pomohl hlavně marketing.

Možná tedy, že AMD procesory jsou daleko lepší nápad, než Intel... Ten PC byl měl být herní do 20ti tisíc a pouze bedna. Neplánuji ho stavět nyní, spíš až příští léto. Teď kdybych ho stavěl, tak bych se rozhodl pro Phenom II X6 1055T a 5850ku. Vím, že grafika je trochu dražší, ale zase plně postačuje na maximální detaily ve Full HD. Samozřejmě 6GB RAM DDRIII s taktem >= 1600MHz (i když 4GB nyní ještě stačí, do budoucna si myslím je to málo). Když jsem to tak spočítal, tak s kvalitní deskou, chladiči a bednou s dostatečným zdrojem (700W) to vyjde dnes do 25000, což je hezké a navíc, do příštího roku budou moje požadavky daleko snáze dosažitelné, takže bych se do těch 20000 vejít.

Obrázek uživatele Tomáš Bohuněk

tak samozřejmě, proto to lidi jako já sledují, ale když je někdo hloupý a nezeptá se, jeho mínus.. :))

co se ramek týče, na hry není řteba plácat.. kromě GTA IV není žádná tak výpočetně založená, aby se vyšší jak 133MHz frekvence oplatila, aby měla stejný přínos, jako se zvýší cena.. je naopak lepší míž nižší CL, tedy kombinace 1333 a CL7 v podání 1,7V verze HyperX 2x2GB je stále nejvýhodnější..

a neznám snad jedinou hru, která by uměla pracovat s šestijádrem, ani nevím o takové, která by to měla v plánu.. ještě zdaleka všechny neumí čtyřjádra a stále vychází i enginy jen pro dvoujádra! takže Phenom II X4 965BE vypadá jako nejlepší volba..

tahounem sestavy je grafika, zároveň je narozdíl od procesoru a ramek její brzda.. tedy raději investovat zde.. samozřejmě za pul roku zde budeme mít už HD6000, vylepšené nejlepší grafiky současnosti.. více výkonu za méně peněz, zde může nVidia vymyslet cokoliv.. samozřejmě jedině verze Sapphire s Vapor-X, na HD5870 asi bezproblému dosáhneš..

zdroj nebude problém, 650W Fortron Black Power, pokud chceš opravdu hodně taktovat, tak bych šel do 750W verze, vyšší už by asi měla smysl jen, pokud by jsi plánoval frekvence přes 4,5GHz na procesoru a 1,3GHz na grafice, případně dvě grafiky..

Obrázek uživatele Ripp3r

Jak jsem říkal, žádnej extra overclocker nejsem, takže do žádných extrémů zacházet nebudu. Grafiku nechci taktovat vůbec, protože její výkon stačí.

Teď je ale otázka, jak se to s procesory vyplatí do budoucna. Je pravda, že čtyřjádro je zatím potřeba leda tak na GTAIV, které ho využije (a bez něj to prakticky nejde, protože optimalizace je na úrovni pod bodem mrazu) a pár dalších her. Ale nevíme, jak to bude v budoucnu. Lidé, kteří v době, kdy se rozhodovalo mezi čtyřjádrem a dvoujádrem, se rozhodli ve čtyrjádro, udělali dobře. protože nebudou potřebovat upgrade, co se týče procesoru ještě minimálně rok. Jde o to, aby příchod 6tijáder všechno neurychlil a ta nebyla za chvíli potřeba...

Obrázek uživatele Tomáš Bohuněk

jeden takovej detajlíček: ti co se rozhodli pro dovujádro udělali dobře, protože mysleli na současnost.. a to dvoujádro jim bohatě stačilo.. a stále ještě stačí, je jen pár her a programů, které si musí odpoustit.. až přijde pravý čas čtyřjader, výkon čtyřjádra za cenu, za kterou by ho koupili tenkrát, bude o hooooodně dál.. je to tak totiž furt.. samozřejmě, pokud vybíráš správně..

právě že grafika je tím tahounem! neříkám, že třeba HD5870 je teď ihned třeba taktovat, ale najdou se i hry, které kdybys chtěl hrát, 60FPS nedaj.. samozřejmě dokud bude schopna grafika produkovat obraz ve FPS, kteér ovládá zobrazovací technika (monitor), není třeba ji hnát.. ale právě dobrá volba grafiky - s dobrým čipem a chlazením - je investice do budoucna, protože na výkonu grafiky stojí hry a grafika, která se dá nataktovat i o 100% (rekord na dusíku je 80%, na vzduchu 50% v případě HD5870, což je nejvíc vůbec), tedy skoro, je fakt úspora peněz.. GeForcky jsou už teď s chlazením na hraně a jedou na nižší takty, než bylo v plánu, zatímco ATi se nebojí vydávat přetaktované edice už jako standardní..

na výkonu procesoru právě stojí jen málo her.. samozřejmě nemá smysl kupovat dvojjádro.. ale vůbec ne šestijádro, když i čtyřjádro využiješ raritně..

samzřejmě tento psasivní přístup vývoji nepomůže... když každej bude kupovat jen až to, co bude potřebovat, se spožděním, jako každý nemajetný, tak se vývoj zastaví.. málokdo má chuť vyvíjet to, co může využít nebo pužít jen pár lidí, ať už mluvíme o hrách na šestijádra, protože není dost lidí s šestijádrem, nebo vývoj šesti a vícejádrových procesorů proto, že není dost aplikací, kde se dají zužitkovat.. aneb "pokud nebude B, nebude A, a pokud nebude A, nebude B" já bych šestijádro využil, jenže ne na hry, protože bych musel čekat na prvního šílence, kdo by vydal šestivláknový engine.. z tohoto ohledu se fláká také hyperthreading na čtyřjádrech intelu.. resp sráží výkon procesoru.. jenže já na šestijádro nemám peníze.. a vyhraju taky prd.. :D


Poslat nový komentář
Obsah tohoto pole je soukromý a nebude veřejně zobrazen.
CAPTCHA
Toto je spamová ochrana. Prosím věnujte ji plnou pozornost.