DOSBox - okno do minulosti (2. část)

Čas s časem se sešel a je tu pokračování mého předchozího článečku DOSBox - Okno do minulosti. Chvíli mi to trvalo, přiznávám, nebyl čas a až teď je dílo hotovo.

Nu ale k věci: V minulém textu bylo řečeno, že v pokračování psaní o DOSBoxu se budu věnovat podrobnému popisu nastavení, aby i laik pochopil o co jde. Předem podotýkám, že nejsem žádný PC guru, který ví ÚPLNĚ všechno o ÚPLNĚ všem, tudíž se mohou vyskytnout nějaké nepřesnosti, a v 90. letech, kdy se DOS hojně používal (i naše první domácí PC samozřejmě na něm jelo) jsem se zajímal o tento operační systém jen způsobem, který mi umožňoval bez problémů spustit hru XY, o DOSu jsem se dozvídal postupně samostudiem a jelikož DOSBox emuluje MS-DOS (jak překvapivé, že? :-)) tak proto tento odstaveček :-)

Tak začněme (veškeré popisky jsou pro DOSBox verzi 0.72)

- Veškerá konfigurace se provádí v konfiguračním souboru nazvaném dosbox.conf. Soubor typu CONF samozřejmě nemá žádnou asociaci s žádným programem ve kterém se má otevřít, tudíž doporučuju tento typ souborů s touto příponou otevírat v Poznámkovém bloku.

- Spousta textu. To je první co vás možná napadne, když otevřete soubor. Spousta nic-neříkajícího textu, to zřejmě napadne každého kdo se v počítačovém světě moc neorientuje.. nebojte se, budu vysvětlovat řádek po řádku co znamená. Klidně si onen soubor nyní otevřete, abyste se podívali že jsem nic nevynechal :-)

- Jen ještě pár slov o struktuře tohoto souboru:

* text v hranatých '[]' závorkách označuje nastavení pro určitou sekci (zvuk, grafika...)

* Tučný text je již konfigurace jednotlivých součástí DOSBoxu, to je ono "vysunování, zasunování, přepínání" grafických zvukových karet atp...
Spoustu z nich můžete konfigurovat pomocí přepínače FALSE nebo TRUE (NEPRAVDA nebo PRAVDA)

Příklad: chcete aby DOSBox emuloval Gravis Ultrasound? nastavte parametr "gus" na TRUE tímto způsobem: 'gus=true'. Pokud už Gravis Ultrasound nepotřebujete, napiště místo hodnoty 'true' hodnotu 'false' a najednou máte virtuální počítač bez této zvukové karty :-))

Další nastavení vyžadují již konkrétní hodnotu, například číselnou, vše bude vysvětleno níže...

P.S. Budu se řídit mým souborem DOSBox.conf, tak jak ho mám nastavený

JDEME NA TO!


1.ČÁST - SOUBOR DOSBOX.CONF

1. [SDL] sekce

fullscreen - nastaví zda má být DOSBox spuštěn v Celoobrazovkovém režimu (true,false)
fulldouble - nastaví dvojnásobnou vyrovnávací paměť v Celoobrazovkovém režimu. Může zvýšit výkon, pokud máte silné PC, pokud ano, nechte zapnuté (true) nebo tuto volbu zakažte (false)
fullresolution - nastaví rozlišení v Celoobrazovkovém režimu. Při volbě original bude použito rozlišení jaké používá aktuálně operační systém, jinak lze zadat svoji hodnotu, například 640x480, 800x600 nebo 1024x768 (čím nižší rozlišení, tím vyšší výkon, ovšem na úkor vizuální kvality)
windowresolution - DOSBox poběží v okně, opět můžete fixně nastavit rozlišení pro tento režim (viz výše) ,nebo volbou original použít rozlišení operačního systému
output - určuje jaké grafické rozhraní se má použít pro DOSBox, při nastavení doporučuji experimentovat, které je pro váš počítač nejlepší, osobně všem doporučuji pro celoobrazovkový režim nastavit buď opengl nebo openglnb. Pokud budete mít problémy, aplikace se budou trhat, zkuste nastavit overlay, v krajním případě surface nebo poslední možnost, ddraw. Pokud pouštíte DOSBox v okně a aplikace se cukají, doporučuji opačný postup experimentování, opengl a openglnb až nakonec ;-)
autolock - při nastavení true je kurzor myši po kliknutí automaticky dostupný jen v DOSBoxu a aplikacích v něm spuštěných, do OS se opět "dostane" stiskem kombinace kláves CTRL+F10. při použití false můžete prostým tažením myší plynule přecházet mezi OS a DOSBoxem
sensitivity - nastavení citlivosti myši. Pokud je moc nízká zvyště o něco číslo, pokud je moc vysoká, tak snižte, pokud je akorát, nic neměňte...prosté že? :-)
waitonerror - true - pokud nastane v DOSBoxu chyba, ihned nespadne, ale umožní vám kouknout do konzole (černé okýnko, které se spouští s DOSBoxem :-)) kde nastala chyba, při false spadne bez jakéhokoliv upozornění na chybu.
priority - nastaví "sílu" procesoru, která má být přidělena DOSBoxu - od nejnižší lowest až po nejvyšší highest. Zde se nastavují dvě hodnoty, oddělené čárkou, první udává přidělený výkon procesoru DOSBoxu, když je používán; hodnota za čárkou značí, kolik se mu má přidělit, pokud je třeba minimalizován v liště nebo si třeba u toho čtete pcporadenstvi.cz :-))
mapperfile - cesta k soubru, kde je definováno rozložení alfanumerickách znaků klávesnice, v drtivé většině tuhle volbu vůbec nepotřebujete, takže ji ignorujte :-)
usescancodes - tak tohle opravdu nevím, ani pan Google mi moc nenapověděl, tudíž to nechávám být

2. [dosbox] sekce

language - zvolí jiný jazykový soubor, než anglický (například češtinu). soubor musí mít příponu 'lng' (například cestina.lng) a musí se zavést přes pár příkazů v DOSBoxu aby fungoval korektně, pro zájemce v diskusi pod článkem osvětím jak.
machine - třída grafické karty, která se bude emulovat, nastavit lze hodnoty hercules, cga, tandy, pcjr, vga. Nejvýkonnější režim byl tehdy VGA, který vám bude v DOSBoxu stačit na drtivou většinu her, pouze některé obstarožní hry mohou protestovat (jelikož v době jejich vydání VGA režim ještě neexistoval), pak lze nastavit nižší třídu; jinak samozřejmě nechte volbu VGA. Za povšimnutí stojí režim Hercules, který měl vlastně jen dvě barvy; zelenou a černou, zkuste si s ním zahrát třeba Prince Of Persia, nemohu se ubránit dojmu že je to hezčí než VGA :-)
captures - určuje složku kam se budou ukládat obrázky a videa, vytípané z her, výchozí složka se jmenuje capture a nachází se ve složce, kde máte instalovaný DOSBox.
memsize - nastaví počet poždadované paměti uvnitř DOSBoxu. Stojí za zmínku, že nelze nastavit více jak 64 MB emulované RAM, ale pro všechny hry stačí klidně 32 MB nabo i 16 MB ... osobně mám nastaveno 32 MB proto, že jsem měl problém s DOSovským Aladdinem, odmítal se se 64 MB RAM spustit... proto doporučuji, nastavte si hodnotu na '32'

3. [render] sekce

frameskip - souvisí s výkonem DOSBoxu, hodnota udává počet přeskočených obrazovek, před vykreslením další. Na pomalejších strojích může zvýšit výkon, ale obraz je trhaný, není plynulý.. Doporučuji nechat na '0' , pokud jsou problémy, tak pomocí kombinací kláves CTRL+F7 (snížení počtu přeskakovaných obrazovek) a CTRL+F8 (zvýšení počtu přeskakovaných obrazovek) se pokusit vyladit výkon. Zvyšování a snižování probíhá vždy o jednu jednotku.
aspect - toto se týká typu vašeho monitoru. Pokud máte monitor (LCD nebo CRT) s klasickou šířkou a výškou (poměr stran šířka:výška = 4:3), ponechte true, pokud máte širokoúhlý monitor, použijte false.
scaler - toto je zajímavá volba, pomocí tohoto parametru můžete vylepšit výsledný obraz např. vyhlazením ostrých hran a kostiček. Na výběr jsou none, normal2x, normal3x, advmame2x, advmame3x, hq2x, hq3x, 2xsai, super2xsai, supereagle, advinterp2x, advinterp3x, tv2x, tv3x, rgb2x, rgb3x, scan2x, scan3x.
Hodnota none samozřejmě nepoužije žádný "scaler", s ostatními je nutno experimentovat dokud to není ťip-ťop pro vaše oko (a samozřejmě pro váš počítač :-)

4. [cpu] sekce

core - způsob emulace procesoru. Nastavitelné je normal, simple, dynamic, auto. Doporučuji nechat na auto, kdy reálný procesor poskytuje tolik "šťávy" kolik chce virtuální procesor.
cycles - množství instrukcí za milisekundu, kolik má DOSBox emulovat. Ve výchozím nastavení je hodnota 3000, kterou lze upravovat pomocí níže uvedených příkazů, buď zvyšovat nebo snižovat, dokud požadovaná aplikace neběží tou správnou rychlostí :-)
cycleup - značí o kolik se zvedne hodnota "cycles" (kombinace kláves CTRL+F12)
cycledown - značí o kolik se sníží hodnota "cycles" (kombinace kláves CTRL+F11)
Pozn.: Zvyšování / snižování cyklů lze vidět dobře pokud nepracujete v celoobrazovkovém režimu v horní liště programu.

5. [mixer] sekce

nosound - tato volba vypne zvuky. Pozor! Zvuk je stále DOSBoxem emulován, jen je vypnut výstup (jako když si pouštíte hudbu a vytáhnete repráky ze zvukové karty :-)) Nastavit lze opět true, false
rate - vzrokovací frekvence, čím vyšší číselná hodnota, tím vyšší kvalita zvuku, ale také tím vyšší zátěž procesoru (obou; reálného i virtuálního).. nastavit lze tyto hodnoty: 8000, 11025, 22050, 44100, přednastaveno je 22050, což většinou stačí, pokud ne, nastavte si tedy 44100.
blocksize - Pokud je zvuk trhaný, nastavte vyšší hodnotu, ale může se stát, že poté bude zvuk o něco zpožděn. Standardní hodnota je nastavena na 2048, měňte tedy pouze pokud máte se zvukem výše uvedné problémy.
prebuffer - Toto nastavení určuje kolik milisekund se bude načítat do položky blocksize... Doporučuji neměnit a nechat na hodnotě 10

6. [midi] sekce

mpu401 - Pojem MPU-401 je standard v oblasti MIDI (starší hry používaly k reprodukci hudby právě vzorky hudebních nástrojů k vytvoření hudební kulisy, protože nezabíraly tolik místa v operační paměti nebo na pevném disku...) zde si nejsem úplně jistý co hodnoty (uart, intelligent) přesně znamenají, intelligent je ale přednastaveno implicitně , tudíž také ponechte tak. Volba none samozřejmě vypíná MIDI výstup.
device - určuje které zařízení ve vašem reálném počítači bude reprodukovat MIDI. Default použije výchozí nastavení ve vašem OS, které má na starosti MIDI výstup, pro uživatele Linuxu jsou zde volby alsa, oss, pro uživatele Mac OS X coreaudio a pro Windows volba win32
config - sem se zapisují speciální parametry pro práci s reálným MIDI zařízením ve vašem PC, pokud je nutno je specifikovat

7. [sblaster] sekce

Emulace zvukové karty Sound Blaster.

sbtype - Zde se definuje který typ zvukové karty Sound Blaster emulovat... na výběr je:
none - žádný (překvapivé co? :-), Sound Blaster nebude emulován
sb1 - Sound Blaster 1.0 - První SB verze, maximální rychlost vzorkování byla 22 kHz
sb2 - Sound Blaster 2.0 - o něco lepší kousek, vyšší rychlost vzorkování (až 44 kHz - lepší kvalita zvuku)
sbpro1 - Sound Blaster Pro 1.0 - spolu s SB Pro 2.0 nejkompatibilnější se starými hrami
sbpro2 - Sound Blaster Pro 2.0 - viz výše :-)
sbpro16 - Sound Blaster 16, pokud dáte na mě, zvolte tento parametr jako emulovanou zvukovou kartu, nejlepší zvuk, je zpětně kompatibilní se SB Pro (obecně zřejmě platí že každý Sound Blaster je zpětně kompatibilní se staršími modely)

sbbase - Vstupní / Výstupní adresa emulovaného Sound Blasteru. Základní nastavení 220 v drtivém případě vyhovuje, jinak nastavujte tyto hodnoty 210, 220, 240, 260, 280
irq - Číslo vstupu poždavku přerušení (IRQ). Toto nastavení určuje prioritu zpracování komunikace zařízení s procesorem. Lze vybírat mezi hodnotami 2, 3, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15; čím nižší číslo, tím vyšší priorita... Sound Blastery většinou měly nastaveny hodnoty 5 nebo 7. Vyberte tedy jednu z nich.
dma - Nastavení 8-bitového DMA kanálu pro zvukovou kartu. Tímto číselným údajem se označuje kanál, přes který zařízení přímo komunikuje s operační paměti bez účasti procesoru. Data tak putují přímo mezi RAM a zvukovou kartou, čímž šetří nároky na CPU. Sound Blaster DMA je buď 0, 1 nebo 3, pokud aplikace přímo nevyžaduje jinou hodnotu, ponechte 1.
hdma - Nastavení 16-bitového "High" DMA kanálu. Toto nastavení používaly zvukové karty Sound Blaster 16 a výše, kvůli větší datové zátěži. Většinou se nastavuje 5, 6 nebo 7. Opět ponechte nastavení na 5, pokud není vyžadováno jinak
mixer - Přepínačem true nebo false povolíte či zakážete aby Sound Blaster ovladač hlasitosti mohl ovlivnit celkový ovladač hlasitosti DOSBoxu
oplrate - Nastaví kvalitu vzorkování pro OPL FM syntetizér. Lze použít 8000, 11025, 22050 nebo 44100. Klidně přpište původní nastavení a použijte hodnotu 44100 pro nejvyšší kvalitu FM hudby. TIP: Pokud vám aplikace nebo hra dovolí vybrat si pro reprodukci MIDI čipset MPU-401 (například zařízení General MIDI, Roland Sound Canvas, MT-32..), zvolte jej; výsledná hudba zní mnohem lépe a opravdověji, než OPL FM syntéza, která vládla Sound Blasterům (FM čipy verze OPL2, OPL3).

8. [gus] sekce

Emulace velice úspěšného konkurenta Sound Blaster - zvukové karty Gravis Ultrasound

gus - Zapne / Vypne emulaci Gravis Ultrasound, samozřejmě pomocí parametrů true, false :-)
gusrate - nastavení kvality emulace zvukového výstupu GUS, pomocí hodnot 8000, 11025, 22050, 44100Pozn.: Následuje nastavení parametrů zvukové karty GUS. Principiálně pracuje stejně jako Sound Blaster, jen používá jiné adresy. Všimněte si, že GUS potřeboval pro svůj provoz dva kanály přerušní (IRQ) a dva kanály DMA pro přenos dat. Opět platí, že pokud není vyžadováno jinak, ponechte výchozí nastevní.
gusbase - vybírejte mezi 220, 240, 260. Pokud máte aktivní Sound Blaster emulaci, dejte pozor ať nepoužívá stejné nastavené tohoto portu jako GUS. Doporučuji ponechat 240.
irq1 - GUS IRQ č.1, ponechte parametr 5
irq2 - GUS IRQ č.2, ponechte parametr 5
dma1 - GUS 16-bitový DMA kanál č.1, ponechte parametr 3
dma2 - GUS 16-bitový DMA kanál č.2, ponechte parametr 3
ultradir - Cesta ke složce ve vašem emulovaném souborovém systému (viz níže) (například C:\ULTRASOUND\), kde se nachází různé utility, vztahující se ke Gravis Ultrasound. Zde mohou být například uloženy soubory pro reprodukci GUS MPU-401 výstupu, aby fungoval GUS MIDI syntetizér

9. [speaker] sekce

pcspeaker - Zapne / Vypne emulaci PC speakeru. (true, false)
pcrate - kvalita reprodukce zvuku PC speakeru. Nastavit lze 8000, 11025, 22050 a 44100
tandy - Zapne / Vypne emulaci zvukového čipu Tandy Sound System. Nastavit lze on, off nebo auto. Pokud je navolena možnost auto, tak tento zvukový čip bdue aktivní, pokud parametr machine (viz. 2. [dosbox] sekce) je nastaven na tandy
tandyrate - nastavení kvality výstupu Tandy. Opět může nabývyt hodnot 8000, 11025, 22050 a 44100
disney - Zapne / Vypne zvukový čip Disney Sound Source, který je kompatibilní s dalšími zařízeními - Covox Voice Master, nebo Covox Speech Thing. Pokud tedy zde bude nastaveno true(a ne false :-), a některý program bude vyžadovat ať už Vocie Master nebo Speech Thing, tak vězte, že zvuk uslyšíte :-)

10. [joystick] sekce

Dostáváme se k emulaci joysticku. S touto sekcí bohužel nemám žádné zkušenosti, joystick jsem v DOSBoxu nikdy nepoužil, tudíž si ani nepohrál s níže uvedenými parametry. přesto se pokusím co nejsrozumitelněji popsat co co znamená :-)

joysticktype - Zde se definuje typ joysticku (překvapivě co? :-)
Implicitně je nastaveno auto, typ emulace se zvolí automaticky v závislosti na vašich reálných joysticích.
Další možnosti jsou:
2axis - Zvolte, pokud máte dva joysticky
4axis, 4axis_2 - Zde si nejsem jistý, co se přesně zde nastavuje; Modelový příklad - Máte zapojeny dva joysticky do dvou portů ve vašem počítači (je zřejmě jedno, zda do USB nebo do Game portu). 4axis vybere první a 4axis_2 zvolí druhý v pořadí závislém jak je uvedena ve vašem OS.
fcs - emulace joysticku Thrustmaster
ch - emulace joysticku ch Flighstick
none - joystick nebude v DOSBoxu emulován
timed - Zapíná časované intervaly chování joysticku. (true, false)
autofire - Při nastavení true se bude nepřetžitě vykonávat nějaká akce při stisku tlačítka (např. střílení na cíl :-). false je nastavena implicitně a samozřejmě tuto vlastnost vypíná.
swap34 - Prohodí 3. a 4. osu, vhodné pro některý typy joysticků. (true, false)
buttonwrap - Zde se opravdu úplně ztrácím, ani pan Google mi moc nepomohl, ale zdá se, že pokud je toto zapnuto, je počet čudlíků reálného joysticku omezen podle počtu čudlíků emulovaného joysticku... (true, false)

11. [serial] sekce

Zde můžete nastavit až 4 emulované sériové COM porty, které lze nastavit pro komunikaci s reálným sériovým rozhraním ve vašem PC.
serial 1-4 - číslo emulovaného COM portu a jeho využití. U každého COM portu lze nastavit:
disabled - vypne sériový port
dummy - port bude v DOSBoxu dostupný, ale nebude používán
modem - bude emulován modem, pokud je zvolena tato možnost, je třeba ještě definovat reálný port, na kterém bude modem naslouchat pro příchozí komunikaci. (Př.: modem listenport:23 - modem bude naslouchat na portu 23)
nullmodem - šikovná věc pro hry, které neumožnovaly ve své době hrát přes LAN nebo přes internet, ale používaly ke spojení sériové spojení pomocí tzv. Nullmodem kabelu (překřížený sériový kabel). DOSBox emuluje toto spojení přes TCP/IP protokol. Funguje to obdobně jako multiplayerové hry; jeden hráč založí server a druhý se k němu připojí.
directserial - Propojení DOSBox COM portu s reálným ve vašem PC, musí se uvést reálný port, a případně hodnota rxdelay (prodleva při odchozí komunikaci v milisekundách). Příklad: serial2=directserial realport:COM1 rxdelay:10

12. [dos] sekce

Nastavení pamětí XMS, EMS, UMB a rozvržení klávesnice

V dobách DOSu byla maximální možná RAM použitelná pro DOSové programy 640 kB (odtud pochází slavný výrok Billa Gatese, že "640 kB RAM bude všem stačit" :-). Této paměti se říkalo konvenční a vyšší být nemohla. Pro programy, které vyžadovaly paměti více, než onen strop, se používaly paměti EMS (Expanded Memory Specification) a XMS (eXtended Memory Specification). Faktický rozdíl mezi těmito dvěma typy pamětí přesně neznám, nicméně doporučuji mít jak EMS, tak i XMS zapnuto.
DOSBox také umí emulovat UMB (Upper Memory Block), což je oblast ve vyhrazené oblasti konvenční paměti (mezi 640 kB a 1 MB)
, která může obsahovat různé rezidentní ovladače (rezidentní = i po ukončení program zůstává uložen v paměti), nebo tento úsek může využívat i grafická karta. Doporučuji také nechat zapnuto.

Tak tedy:

xms - nechte tedy na true
ems - taktéž ponechte true
umb - také true
keyboardlayout - kód rozvržení klávesnice (vložte bude číslo nebo ponechte none)

12. [ipx] sekce

DOSBox umí emulovat Novellovský síťový protokol IPX přes TCP/IP, který hojně využívaly DOSovské aplikace.
Podobně jako při spojení pomocí Nullmodemu v sekci 11. [serial], jeden uživatel bude server a ostatní klienti se k němu připojí. (Vše samozřejmě v rámci spuštěného DOSBoxu). Popis spojení přes IPX bude popsán níže.

ipx - pokud chcete využít IPX síť pro komunikaci s ostatními uživateli DOSBoxu (hraní her po síti apod..), zvolte true, jinak ponechte false

13. [autoexec] sekce

Tato sekce je jako stvořená pro milovníky a tvůrce dávkových souborů (*.BAT :-). Sem totiž napíšete, řádek po řádku, co se má stát při spouštění DOSBoxu. Je to velice užitečné aby nemusel člověk stále dokola opakovat základní příkazy, abyste mohli s DOSBoxem pohodlně pracovat. Nejzákladnější příkazy budou vysvětleny níže..


2.ČÁST - SEZNAM PODPOROVANÝCH DOSOVÝCH PŘÍKAZŮ

Soubor Dosbox.conf už jsme celý spolu projeli, nyní následuje výčet nejpoužívanějších DOSových příkazů uvnitř DOSboxu.. bez těchto příkazů nelze s DOSBoxem pracovat, ale ti, kteří pracovali v DOSu nebudou mít s touto částí žádný problém a pro ty ostatní bude vysvětleno co co znamená i s příklady použití.

Při prvním spuštění DOSBoxu na vás vyjukne něco podobného:


SET BLASTER=A220 I7 D1 H5 T6
Z:/>_

První řádek ukazuje nastavení zvukové karty Sound Blaster a o řádek níže se nechází prompt. Prompt vám ukazuje kde, v jaké složce se nacházíte a čeká na váš příkaz. A sem se právě píší jednotlivé příkazy a stiskem Enteru dáte DOSu najevo, aby je zpracoval.

Podporované a nejpoužívanější příkazy v DOSBoxu jsou:

HELP - zobrazí okno s příkazy, ze kterých čerpám já a překládám je :-)
CD - změní adresář, například pokud jste v hlavním (kořenovém) adresáři C:\ a chcete jít do složky HRY, tak napíšete CD HRY. Prompt se změní na C:\HRY\> a v tuto chvíli můžete pracovat se soubory a složkami ve složce HRY.
CLS - smaže obsah obrazovky, tzn. že opět se objeví jen prompt a vše ostatní zmizí
COPY - zkopíruje soubory a složky na jiné umístění. Příkaz se musí zadávat ve tvaru COPY CO CHCEME KOPÍROVAT KAM CHCEME KOPÍROVAT. Příklad: Chceme z výše uvedené složky HRY zkopírovat soubor KOPIROVAT.TXT do kořenové složky C:\ Syntaxe je tedy COPY C:\HRY\KOPIROVAT.txt C:\
DIR - zobrazí obsah aktuální složky, ve které se nacházíte
DEL - maže soubory (pozor! ne složky) např. smažeme výše uvedený soubor KOPIROVAT.txt: DEL KOPIROVAT.txt
EXIT - ukončí příkazový řádek / DOSBox
MD - vytvoří složku. Syntaxe: MD NAZEV_SLOZKY, např. MD HRY
RD - Smaže složku. Syntaxe: RD NAZEV_SLOZKY, např. RD HRY
TYPE - Zobrazí na obrazovce obsah textového souboru. Syntaxe: TYPE NAZEV_SOUBORU.txt, např. TYPE DOKUMENT.TXT
REN - Přejmenovává soubor: Syntaxe: REN NAZEV_SOUBORU_K_PREJMENOVANI_VCETNE_PRIPONY NOVY_NAZEV_SOUBORU_VCETNE_PRIPONY, např. REN KOPIROVAT.TXT NEKOPIROVAT.TXT :-)
LOADHIGH - spustí aplikaci, kterou načte do oblasti vysoké paměti (viz [dos] sekce). Podmínkou je mít zapnuté XMS a UMB. Toto jsem osobně nikdy nepoužíval, nevidím žádný praktický užitek.
CHOICE - pokud spuštěno, DOS čeká na stisk libovolné klávesy a vypíše tzv. ERRORLEVEL, pokud nastane chyba, vypíše jaká (taktéž jsem toto nikdy nepoužil, nemohu potvrdit, že to dělá co má :-)
VER - vypíše verzi DOSBoxu a verzi emulovaného DOSu.

Toto jsou tedy nejběžnější příkazy DOSu, které pracují pod DOSBoxem. Pokud ale využijete nějakého souborového manažera (viz níže), nemusíte si s těmito příkazy vůbec lámat hlavu, nicméně je dobré mít o nich alespoň základní povědomí.


3.ČÁST - PRVNÍ SPUŠTĚNÍ DOSBOXU

Když poprvé spustíte DOSBox (buď v okně, nebo v Celoobrazovkovém režimu, viz 1. [SDL] sekce, vybafne na vás prompt Z:\> (viz výše). Ouha, ale já disk Z:\ nemám, mám disk C:\, D:\ apod.. tak co je to za nesmysl?
Nebojte, v první řadě je nutno DOSBoxu říci kterou složku chcete pod ním zpřístupnit. Řekněme, že máte svoje staré DOSové hry ve složce na disku C: ve složce OLDGAMES (čili C:\OLDGAMES\). Tu zpřístupníme jako virtuální disk C: příkazem

mount c C:\OLDGAMES\

- čili použije se interní příkaz DOSBoxu mount, aby vytvořil virtuální disk c z obsahu složky C:\OLDGAMES\. Podobně můžete vytvořit virtuální disk D:\ opět příkazem mount d CESTA_KE_SLOZCE

v tuto chvíli můžeme napsat za prompt C: (a stisknout Enter) a rázem jsme ve složce OLDGAMES (která se jeví v DOSBoxu jako jednotka C:) a poté můžeme otevírat složky a spouštět programy.

Nyní můžeme příkazem DIR zobrazit obsah složky a spustit aplikaci vypsáním jejího názvu (soubory s příponami EXE, BAT, COM).

!! TIP !!
Před samotným spuštěním aplikací doporučuji se podívat, zda není potřeba jí ještě zkonfigurovat (Většinou se musí minimálně specifikovat typ a parametry zvukové karty). Takový program se většinou jmenuje SETUP.exe, INSTALL.exe , SETSOUND.exe apod. některé aplikace ale nic takového nemají, při spuštění si automaticky detekují vše potřebné a o (ne)úspěchu detekce vás informují.

v tuto chvíli by se mělo vše v pořádku spustit, se zvukem i obrazem :-). Pokud něco nefunguje, mám pro vás tipy v následující sekci:


4.ČÁST - FAQ (ČKD = Často Kladené Dotazy)

1.) Hra mi běží, ale je to strašně pomalé!

- Pomocí kombinace kláves CTRL+F11 a CTRL+F12 snižujete / zvyšujete příděl síly vašeho reálného PC emulovanámu stroji...
Stisknětě několikrát CTRL+F12, dokud nedosáhnete požadované rychlosti. Další možností úpravy výkonu je nastavit přeskakování vykreslování obrazovek (Framskipping), což se provádí pomocí CTRL+F7 a CTRL+F8 (snižování / zvyšování). pokud máte slabý stroj, je třeba chvíli experimentovat, než přijdete na to pravé.

2.) Hra se spustí, ale nejde zvuk; Hra mi při spouštění píše "Can't Init Sound card"; Hra mi píše "Playback failed, possibly due to an invalid conflicting IRQ / DMA channel

-Máte špatně nastavenou emulovanou zvukovou kartu. Podívejte se do 7. [sblaster] sekce (pro nastavení karty Sound Blaster), případně 7. [gus] sekce (pro Gravis Ultrasound). Toto jsou dvě nejběžnější a nejpodporovanější DOSové zvukové karty (Dobře, Sound Blaster je NEJpodporovanější :-). Dejte si pozor aby nastavení Vstupní/Výstupní adresy , IRQ a DMA v souboru DOSBOX.conf sedělo s nastavením ve vašich aplikacích (viz !! TIP !! výše)

3.) Chci si zahrát s kamarádem přes protokol IPX nějakou hru po síti, ale nejde mi to!

-Uvedu modelový příklad:
Hráči A,B,C si chtějí spolu zahrát po místní síti Duke Nukem 3D přes IPX.
!! Všichni hráčí MUSÍ mít v DOSBOX.conf nastavený parametr ipx na hodnotu true (viz 12. [ipx] sekce)
!! Ujistěte se, že máte ve vašem firewallu povolenou vyjímku pro DOSBox, jinak se spojení nezdaří

Hráč A bude server, ostatní se k němu v rámci DOSBoxu připojí.
Hráč A napíše příkaz IPXNET STARTSERVER a stiskne Enter. V tuto chvíli se stává serverem.
Hráči B a C napíší příkaz IPXNET CONNECT [IP adresa serveru]

V tuto chvíli by měli být všichni spojeni IPX tunelem přes protokol TCP/IP a ve hře nastaví síťovou hru a spustí ji.
(pro technicky zdatné: pokud se někdo na váš DOSBox server bdue chtít připojit z Internetu, je třeba přesměrovat port UDP 213, aby spojení proběhlo)

4.) Vadí mi neustále po spuštění zadávat dokola ty samé příkazy, nejde to nějak automatizovat?

Ano, jde. K tomu slouží 13. [autoexec] sekce. Sem, řádek po řádku zapíšete, co má DOSBox po spuštění udělat.

Uvedu příklad:


[autoexec]
# Lines in this section will be run at startup.
IPXNET STARTSERVER
mount c d:\hry\
c:

Nyní popíši co co znamená:
IPXNET STARTSERVER - 1.) DOSBox nastaví jako IPX server
mount c d:\hry\ - 2.) Virtuální disk C: se vytvoří z obsahu složky d:\hry\ v mém reálném PC
c: 3.) přepne se na onen Virtuální disk C:

5.) nelíbí se mi příkazový řádek, můžu použít v DOSBoxu něco jako Total Commander ve Windows?

M602

Samozřejmě; já osobně používám český program M602, který si můžete stáhnout z Internetu zabalený například v RAR archivu. Archiv rozbalte na místo, které máte v DOSBoxu pomocí příkazu mount zpřístupněné. Doporučuji také zapnout automatické spuštění M602.exe po startu DOSBoxu.

!! TIP !!

Příklad: Instalujeme M602 do složky d:\hry\m602\ (viz příklad výše)

takže to bdue vypadat takto:

[autoexec]
# Lines in this section will be run at startup.
IPXNET STARTSERVER - 1.) DOSBox nastaví jako IPX server
mount c d:\hry\ - 2.) Virtuální disk C: se vytvoří z obsahu složky d:\hry\ v mém reálném PC
c: 3.) přepne se na onen Virtuální disk C:
cd hry 4.] vleze do složky hry
cd m602 5.) vleze do složky m602
m602.exe 6.) ve složce m602 spustí aplikaci m602.exe

6.) Emuluje DOSBox i CDROM?

Ano, emuluje, pro její instalaci do DOSBoxu se používá opět příkaz mount, ovšem ještě se speciálními parametry.
Řekněme, že chceme, aby v DOSBoxu figurovala virtuální jednotka D:\, která se vytvoří z reálné jednotky pro CDROM, která má ve Windows označení E:\

mount d e:\ -t cdrom

parametr -t cdrom říká DOSBoxu aby operoval s jednotkou E:\ jako s CDROMem

Nyní, když do svého PC vložíte do jednotky E:\ CD, tak je již v DOSBoxu přístupné na D:\

!! TIP !!

Takto lze i označit obsah nějaké složky a zpřístupnit jí jako CDROM.

mount d c:\hry\albion\CD1\ -t cdrom

Obsah složky CD1 ve hře Albion se zobrazí jako obsah virtuální jednotky D:\ v DOSBoxu

7.) Existuje nějaká utilita na konfiguraci souboru DOSBox.conf?

Ano, existuje, její název je D-Fend. Tato utilitka slouží jako GUI nadstavba (Grafické rozhraní) pro editaci DOSBox.conf a šetří čas při konfigurování DOSboxu, viz obrázek

DFend rozhraní

8.) Je k dipozici čeština?

Ano, je, stáhněte si jí například ze Slunečnice.cz ( http://www.slunecnice.cz/sw/dosbox-cestina-sova/ ) a postupujte podle instrukcí, uvedených v daném archivu.

To bude asi z FAQ zatím vše, kdyby vás ještě něco napadlo, napište do diskuse pod článkem, pokusím se vám odpovědět.


5.ČÁST - UŽITEČNÉ ODKAZY

http://www.dosbox.com - domovská stránka DOSBoxu, informace, stažení
http://dosbox.com/comp_list.php?letter=a - Seznam kopatibilních her v DOSBoxu, pokud máte problémy s nějakou hrou, doporučuji se sem podívat
http://www.slunecnice.cz/sw/dosbox-cestina-sova/stahnout/ - čeština ke stažení (pro DOSBox verzi 0.72)
http://www.old-cans.com - spousta starších her ke stažení

Tak to je vše, přátelé, doufám, že jsem alespoň někomu pomohl a u dalšího článečku se těším Nashledanou!

PřílohaVelikost
M602.JPG120.48 KB
Průměr: 5 (10 votes)

Obrázek uživatele TheALuminium

Pěkná práce =)

Obrázek uživatele USB

Skvělý prográmek, zejména pokud si chcete vychutnat staré hry, které na novějších verzích Windows nejdou spustit.

Obrázek uživatele zetrozet

Pod Dosboxem narážím na problém refresh obrazovky při pokusech o síťový provoz aplikací PC FANDu.
Zatím jsem se dopracoval jen k příkazu "rescan > nul", kterým lze aktualizovat stav souborů pro aplikaci běžící pod Dosboxem - je možno příkazem "IPX STARTSERVER" a sekcí [ipx] zajistit aktualizaci síťově používaných souborů na serveru a na stanicích.

Obrázek uživatele CZStewe
[8286] Cestina

Ahoj,
jak prosim zprovoznim cestina.ing, jak jsi psal, ze to v diskuzi vysvetilis.

Diky

Zdenek

Obrázek uživatele LubikCZ

Zdravím, možná s křížkem po funuse, ale někomu se to bude třeba ještě hodit. Takže k tomuto "5.) nelíbí se mi příkazový řádek, můžu použít v DOSBoxu něco jako Total Commander ve Windows?", pokud chcete zůstat v kořenové složce nebo prostě na disku C:, tak namísto postupného otevírání patřičných složek použijte v sekci [autoexec] "c:\hry\m602\m602.exe".

Jinak návod chválím, je to velice srozumitelně napsané. V konfiguračním souboru jsem se takhle nikdy nešťoural. Vždy jsem používal grafickou nadstavbu D-Fend :)

Obrázek uživatele rosi26

Potřebuji změnit klávesy CTRL-F9 ,ALT-F10, kolize v PC FANDU. Kdo zná návod jak na to.


Poslat nový komentář
Obsah tohoto pole je soukromý a nebude veřejně zobrazen.
CAPTCHA
Toto je spamová ochrana. Prosím věnujte ji plnou pozornost.
Security question, designed to stop automated spam bots